- Zarabianie
- Jak zarabiać w Internecie
Jak zarabiać w Internecie: jak zacząć, jak budować markę
Branża kreatywna jest na fali, a twórcy internetowi mają swoje pięć minut. Duża w tym zasługa platform, które ułatwiły publikowanie treści. Twitch, Instagram, YouTube, TikTok, własny sklep internetowy… To jedne z wielu sprytnych sposobów na zarabianie w Internecie.
Dlaczego możesz nam zaufać
Artykuły na HelloFinance są pisane na podstawie badań naukowych, danych ze stron rządowych oraz innych rzetelnych źródeł. Teksty powstają przy współpracy ze specjalistami ds. bankowości, finansów i ubezpieczeń. Artykuły są opiniowane przed publikacją oraz podczas znaczących aktualizacji.
Dowiedz się więcej o naszym procesie redakcyjnym
Informacja o reklamach
Treści na HelloFinance mogą zawierać linki do produktów, ze sprzedaży których możemy dostać prowizję. Tworząc treści, trzymamy się wysokich standardów redakcyjnych i dbamy o obiektywne podejście do omawianych produktów. Obecność linków afiliacyjnych nie jest dyktowana przez naszych partnerów, a sami dobieramy produkty, które recenzujemy w pełni niezależnie.
Dowiedz się więcej w naszym regulaminie
Branże kreatywne odpowiadają za 13% wzrostu gospodarczego w Polsce. Przeciętne wynagrodzenie w tych sektorach wynosi o ponad 30 proc. więcej niż średnie wynagrodzenie w całej gospodarce. Usługi kreatywne stanowią aż jedną piątą całkowitego eksportu usług w naszym kraju (w latach 2010–2018 ich wartość wzrosła prawie trzykrotnie: z 4,8 do 13,9 mld dol.).
Coraz częściej mówi się również o ekonomii twórców. Jest to przekonanie, że najlepiej opłacane będą zawody w branży kreatywnej – najcięższej do automatyzacji. Wielkość globalnego rynku influencerów wzrosła ponad dwukrotnie od 2019 roku. W 2021 r. rynek został wyceniony na rekordową kwotę 13,8 mld USD według portalu Statista.
Nieważne czy tworzysz let’s playe, nagrywasz poradniki na YouTube, malujesz obrazy czy projektujesz meble. Przyszłość należy do tzw. mikroinfluencerów – ludzi, którzy tworzą i dzielą się efektami swojej pracy w internecie.
Z artykułu dowiesz się:
- Czy wypełnianie ankiet za pieniądze ma sens.
- Czy warto inwestować w kryptowaluty.
- Jak zarabiać poniżej 18 roku życia.
- Jak budować swoją rozpoznawalność.
- Ile trwa rozkręcenie firmy.
- Jak wyróżnić swoją markę.
- Jakie są najczęstsze błędy podczas budowania biznesu.
Sprawdź:
- Pożyczki dla zadłużonych
- Praca dla nieletnich [oferty i porady]
- Praca online [oferty i porady]
- Praca w domu przez internet [oferty + porady]
- Praca dodatkowa w domu [oferty i porady]
- Praca chałupnicza [oferty i porady]
- Praca dodatkowa i dorywcza [oferty + porady]
- Praca zdalna [oferty i porady]
- Praca zdalna bez doświadczenia [oferty + porady]
- Jak zarabiać w domu [oferty + porady]
- Jak zarabiać na Instagramie
Wypełnianie ankiet i inwestycje w kryptowaluty – czy to ma sens?
Wśród popularnych poradników, mówiących o zarabianiu w internecie bardzo często pojawia się kwestia wypełniania ankiet on-line lub inwestowania w kryptowaluty. Ciężko o większe skrajności. Z jednej strony praca, która płatna jest poniżej 5 zł za godzinę. Z drugiej – ryzykowne aktywa, które wymagają zainwestowania sporej sumy pieniędzy i mogą wiązać się z utratą kapitału.
Wypełnianie ankiet nie należy do najbardziej lukratywnych aktywności zawodowych. Maksymalnie można zarobić na nich [...]. W praktyce na współpracy z jedną firmą zarobisz maksymalnie od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Zakładając, że dana firma oferująca zarabianie na ankietach jest wiarygodna, osiągnięcie minimalnego progu do wypłaty może zająć nawet kilka miesięcy.
Kryptowaluty z kolei są aktywem niezwykle podatnym na wahania ceny. Jeśli chcesz inwestować w krypto, przyda Ci się silna psychika, duża wiedza i tolerancja na straty. W tym ekosystemie nierzadko dochodzi też do nadużyć. Warto wspomnieć spektakularny krach popularnego projektu Luna, który w przeciągu 2 tyg. wymazał 40 mld dolarów wyceny przez nieuczciwość założyciela.
Jeżeli szukasz mądrego sposobu na pomnażanie pieniędzy, zapoznaj się z moim artykułem W co inwestować pieniądze. Znajdziesz w nim podsumowanie wszystkich aktywów inwestycyjnych dostępnych na rynku.
Jak zarabiać poniżej 18 roku życia
Jeżeli jesteś niepełnoletni i chciałbyś zacząć zarabiać pierwsze pieniądze, mam dla Ciebie dobrą wiadomość. W Polsce nawet osoby poniżej 15 roku życia mogą wykonywać pracę na rzecz podmiotu prowadzącego działalność:
- kulturalną,
- artystyczną,
- sportową,
- reklamową.
Do tego będzie jednak potrzebna zgoda przedstawiciela ustawowego lub opiekuna nieletniego, a także zezwolenie właściwego inspektora pracy. Wydaje się, że platformy, takie jak Instagram, YouTube czy Twitch są stworzone do tego, by młodzi ludzie mogli spróbować zarabiać.
W imieniu dzieci poniżej 13. roku życia umowy zawierają ich ustawowi przedstawiciele – najczęściej rodzice lub opiekunowie.
Jeżeli chcesz zarabiać jako twórca na Twitchu, a nie masz skończonych 18 lat, Twój rodzic lub opiekun będzie musiał zgodzić się na warunki umowy Towarzysza. Poproś go, aby był z Tobą podczas składania wniosku o monetyzację.
W przypadku YouTube’a sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, jednak nadal wytyczną nadrzędną nad regulaminem portalu, pozostaje polskie prawo. Możesz zatem założyć konto YouTube przez rodzica i również za jego pośrednictwem wypłacać środki.
Jeśli myślisz o zarabianiu na Instagramie, potrzebne będzie przekształcenie konta w profesjonalne. W ustawieniach konta zaznacz opcję "przełącz na konto profesjonalne". Z listy, która się wyświetli, wybierz kategorię najlepiej pasującą do Twojej planowanej działalności. Potem pozostaje znalezienie reklamodawców, którzy stwierdzą, że warto reklamować się za pośrednictwem Twojego profilu. Jeżeli chcesz zarabiać na Instagramie, a nie masz skończonych 18 lat, obowiązywać Cię będą przepisy krajowe. Z ich szczegółami możesz zapoznać się na oficjalnej stronie Ministerstwa.
Chcesz wiedzieć więcej o pracy dla niepełnoletnich? Sprawdź artykuł Mateusza Podleckiego: Praca dla nieletnich – 17 pomysłów + poradnik.
Jak zbudować rozpoznawalność w sieci
Jeżeli myślisz na poważnie o zarabianiu w Internecie, zacznij budować własny brand. Nieważne, czy jesteś fotografem, początkującym filmowcem, nagrywasz filmy z poradnikami do gier, restaurujesz meble, czy chciałbyś otworzyć sklep internetowy – znajdź swoją niszę i bądź w niej rozpoznawalny.
Zobacz też: Praca online. Gdzie jej szukać i jak zwiększyć swoje szanse?
Od czego zacząć?
Początki zawsze są trudne, szczególnie gdy w grę wchodzą pieniądze. Własna firma wymaga podjęcia szeregu ważnych decyzji, które będą niosły za sobą konsekwencje.
Najważniejsze kroki, na drodze budowania własnej marki:
- Określ, co chcesz robić. Jakie kroki podejmiesz podczas realizacji wizji?
- Jaki masz pomysł na realizację swoich założeń?
- Zbadaj potencjał rynkowy. Jak wygląda konkurencja, jaką masz przewagę?
- Określ grupę docelową. Czy wiesz, kto jest Twoim odbiorcą?
- Zadbaj o identyfikację wizualną. Żadna firma nie obejdzie się bez nazwy, loga i spójnych grafik.
- Wybierz sposób komunikacji. Np. jeżeli będziesz nagrywał filmy z gier, również dla osób niepełnoletnich, powinieneś unikać przeklinania i kontrowersji.
- Bądź konsekwentny. Nie zrażaj się pierwszymi porażkami. Budowanie marki jest maratonem, a nie sprintem.
Sukces osiągniesz wyłącznie dzięki połączeniu wytrwałości i ciężkiej pracy. Coś do powiedzenia w tej kwestii ma Luiza Niechoda, która od 4 lat rozwija swój biznes pod marką Luiza Creates.
Luiza zaczynała jako graficzka komputerowa. Dzisiaj głównie kojarzona jest z brandem, który stworzyła od podstaw.
Ile trwa rozkręcenie brandu?
Niestety nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie, chyba że chcemy użyć ulubionego sformułowania wszystkich specjalistów: „To zależy”.
Niektórym zajmuje to kilka tygodni, inni walczą o to latami.
Według portalu o przedsiębiorczości Mała Wielka Firma, minimalna poduszka finansowa powinna umożliwiać przeżycie sześciu miesięcy bez żadnych przychodów. Zdrowy rozsądek i doświadczenie podpowiadają, że powinno to być raczej 12 miesięcy od rozpoczęcia działalności.
Trzeba pamiętać, że start, gdy znajdujemy się pod kreską, bywa wyjątkowo stresujący. Jeżeli jednak chcemy mieć pewność, że uda nam się osiągnąć sukces, musimy umieć odpędzić od siebie myśli o zarabianiu. Przynajmniej na początku.
Jak się wyróżnić? Problemy, z którymi mierzy się każdy twórca
Własny brand to marzenie tysięcy ludzi. Każdego dnia w Polsce zakładanych jest około 1 000 firm. Co roku setki tysięcy nowych podmiotów walczą o uwagę i portfele Polaków. Jednym z najtrudniejszych wyzwań na drodze twórcy jest wyróżnienie się na tle innych.
Nie istnieje magiczna recepta na rozpoznawalność. Mogę podrzucić Ci za to siedem pomysłów, jak wyróżnić brand lub markę osobistą:
- Oryginalność przede wszystkim. Wybierz oryginalny sposób komunikacji i trzymaj się go.
- Prostota się opłaca. Im coś jest prostsze, tym łatwiej to zrozumieć. Nie ma potrzeby kombinowania na siłę.
- Działaj na wspólnym obszarze potrzeb klientów i marki. Dostarczaj produkt, którego inni potrzebują, jednocześnie realizując własne cele.
- Warto być wiarygodnym. Tylko będąc autentycznym, pozostaniesz spójny pod względem komunikacji i wartości firmy.
- Śledź zmiany rynkowe i dostosowuj się do nich. Świat się zmienia, twoja konkurencja również. Jeżeli chcesz pozostawać na topie, cały czas musisz dostosowywać swoją taktykę.
- Optymalizuj procesy i własne działania. Powtarzaj działania, które przyniosły Ci sukcesy, zaniechaj tych, które stanowił wyłącznie koszty.
- Nie przestawaj się uczyć.
Jakich błędów unikać budując wizerunek?
Błędów w życiu nie da się uniknąć. Sztuka polega na tym, aby się na nich uczyć. Dobra wiadomość jest taka, że możesz również uczyć się na błędach, które przed Tobą popełnili inni.
Oto pięć najczęstszych:
- Brak przejrzystego planu działania. Tylko określenie celu pozwala go realizować.
- Kiepski marketing albo jego brak. W budżet planie zarezerwuj pieniądze na reklamę albo wymyśl sprytny sposób, jak reklamować się bez wydawania pieniędzy. Możesz np. robić poradniki na Instagramie, które będą kojarzone z Twoim brandem.
- Brak wiedzy o potencjalnym kliencie. Musisz znać swoją publikę, żeby wiedzieć, co jest dla niej interesujące.
- Kierowanie się emocjami, a nie liczbami. Emocje potrafią racjonalizować błędy, tabelki nie wybaczają. W biznesie lepiej kierować się twardymi danymi.
- Nieznajomość podstawowych zagadnień prawnych i podatkowych. Nie bój się skorzystać z porady prawnika lub doradcy podatkowego. Kilkaset złotych wydanych na początku działalności, może długoterminowo zaoszczędzić tysiące.
Nie pozwól, żeby lęk przed błędami Cię paraliżował. Wszyscy, którzy odnieśli sukces, podkreślają, jak ważne jest eksperymentowanie i wyciąganie wniosków na podstawie własnych porażek.
Popełnianie błędów ma charakter edukacyjny, który potwierdzony został przez naukowców. W 2018 roku zespół edukatorów w Toronto zbadał, które metody uczenia są związane z lepszymi wynikami w nauce. Osoby, które popełniały błędy i miały czas na ich analizę, w dłuższej perspektywie osiągały lepsze wyniki. Warto się mylić, ale nie bezrefleksyjnie.
Zobacz jak zwiększyć swoje szanse na znalezienie pracy online.
Podsumowanie
W skrócie
Przeszukując Google’a, natkniesz się na wiele porad jak zarabiać w internecie: wypełnianie ankiet, inwestycje w kryptowaluty, oglądanie reklam. Większość z nich to wymysły copywriterów. Realny dochód może zagwarantować zbudowanie własnego brandu, który z czasem zacznie generować zysk. W wielu wypadkach nawet bez Twojego czynnego udziału. Zastanów się, jakie talenty w tobie drzemią i powołaj je do życia. Internet wynagradza twórców.
Dzięki za przeczytanie mojego tekstu! Masz inne pomysły, w jaki sposób można zarabiać w sieci? Podziel się nimi w komentarzu!
Redakcja
Poznaj zespółPoznaj sprawdzone sposoby na finanse osobiste
Zobacz inne treścilip 29
Praca dla nieletnich to wolność i niezależność. Sprawdź, od ilu lat można zarabiać i jak zacząć.
lip 28
Sprawdź, na czym polega praca chałupnicza i chałupnictwo z dowozem do domu. Uczciwa praca chałupnicza: co to znaczy i jak znaleźć najlepsze oferty?
lip 29
Praca zdalna bez doświadczenia to pomysł dla tych, którzy chcą dodatkowo zarobić, zaczynają lub zmieniają swoją karierę zawodową.