- Zarabianie
- Jak zarabiać na Instagramie
Jak zarabiać na Instagramie [11 sposób i porady jak zacząć]
Prawie połowa dziewczynek w Polsce, chce w przyszłości zarabiać jako influencerki – to dane z niedawno opublikowanego badania IQS. Nawet jeśli część z nich po drodze zmieni zdanie, musisz zmierzyć się z tym faktem – konkurencja na Insta jest ogromna. Ale spokojnie – ten tekst wyposaży Cię w wiedzę, dzięki której zawojujesz „internety”.
Dlaczego możesz nam zaufać
Artykuły na HelloFinance są pisane na podstawie badań naukowych, danych ze stron rządowych oraz innych rzetelnych źródeł. Teksty powstają przy współpracy ze specjalistami ds. bankowości, finansów i ubezpieczeń. Artykuły są opiniowane przed publikacją oraz podczas znaczących aktualizacji.
Dowiedz się więcej o naszym procesie redakcyjnym
Informacja o reklamach
Treści na HelloFinance mogą zawierać linki do produktów, ze sprzedaży których możemy dostać prowizję. Tworząc treści, trzymamy się wysokich standardów redakcyjnych i dbamy o obiektywne podejście do omawianych produktów. Obecność linków afiliacyjnych nie jest dyktowana przez naszych partnerów, a sami dobieramy produkty, które recenzujemy w pełni niezależnie.
Dowiedz się więcej w naszym regulaminie
Z tego artykułu dowiesz się:
- Ile zarabia się na Instagramie (kwoty).
- Jak duże trzeba mieć zasięgi, żeby zarabiać na Insta.
- Co zrobić, żeby marki chciały nawiązać z Tobą współpracę.
Sprawdź również:
- Pożyczki dla zadłużonych
- Praca dla nieletnich [oferty i porady]
- Praca online [oferty i porady]
- Praca w domu przez internet [oferty + porady]
- Praca dodatkowa w domu [oferty i porady]
- Praca chałupnicza [oferty i porady]
- Praca dodatkowa i dorywcza [oferty + porady]
- Praca zdalna [oferty i porady]
- Praca zdalna bez doświadczenia [oferty + porady]
- Jak zarabiać w domu [oferty + porady]
- Jak zarobić pieniądze [oferty + porady]
Na czym polega zarabianie na Instagramie?
Według raportu Sensor Tower Instagram jest drugim najpopularniejszym medium społecznościowym na świecie.
- Miliard użytkowników – miesięcznie aktywnie korzysta z tej aplikacji.
- 200 milionów nowych użytkowników – pobrało aplikację w pierwszym kwartale 2022 roku.
- 10 milionów użytkowników – korzysta z Instagrama w Polsce.
Tak ogromna skala stwarza możliwość dotarcia do wielu obserwujących. Pytanie brzmi: jak zmonetyzować swoje zasięgi? Sposobów zarabiania na Instagramie jest wiele. Możesz:
- Zarabiać na współpracy z markami – na postach sponsorowanych i linkach afiliacyjnych.
- Promować własny brand – jeśli zbudujesz markę osobistą „z głową”, możesz nie tylko spopularyzować wartościowe treści (np. z dziedziny psychologii czy seksuologii), ale i nieźle na tym zarobić.
- Założyć swój sklep – to nowa funkcjonalność, która pozwoli Ci sprzedawać bezpośrednio na Insta.
- Stać się instagramowym coachem – skoro już „umiesz w Insta”, czemu by nie zarobić na sprzedaniu innym tej wiedzy?
Sam Mark Zuckerberg (który jest właścicielem Instagrama od 2012 roku) zachęca twórców do zarabiania na Instagramie, nazywając aplikację „(...) platformą, która pomaga twórcom zamienić pasję w sposób na życie”.
No dobrze, czyli zakładasz konto, dzielisz się swoją pasją i zgarniasz pieniądze? Niestety – to nie takie proste. Tak naprawdę, żeby utrzymać się z działalności na Instagramie, musisz włożyć w to tytaniczny wysiłek (przynajmniej na początku). Jednak stawka jest wysoka – i na pewno warto o nią zawalczyć.
Zobacz, jak podejść do tematu z głową i zacząć zarabiać na tym, co sprawia Ci radość!
Więcej o zarabianiu w sieci dowiesz się z artykułu: Jak zarabiać w Internecie: jak zacząć, jak budować markę
Jak zacząć zarabiać na Instagramie krok po kroku?
Skoro tu jesteś, to pewnie masz już konto na Insta i wiesz, jak działa ta aplikacja. Może masz nawet 2k+ followersów, którzy z zapartym tchem śledzą Twoje poczynania, aktywnie komentują i sypią serduszkami.
Czyli super – masz już wokół siebie społeczność, Twój kontent jest coraz lepszy, wkładasz w to całe serce, robisz świetne foty, sprawia Ci to radość. Ale kasy jak nie było, tak nie ma…
Mam dla Ciebie złą wiadomość. Jeśli chcesz zarobić na Instagramie – musisz postarać się bardziej.
Ale od początku. Najpierw:
Załóż konto profesjonalne
To podstawa, aby współpracować z hojnymi gigantami.
Zalety:
- Zyskasz dostęp do statystyk.
- Będziesz mieć możliwość sprzedaży swoich produktów bezpośrednio przez Insta.
- Możesz promować swoje posty (za dodatkową opłatą).
- Masz możliwość dodać w profilu dane kontaktowe i link.
- Możesz połączyć konto na Instagramie z kontem facebookowym.
Jak przełączyć konto z prywatnego na profesjonalne? To proste:
- Wejdź w ustawienia >> Konto.
- Wybierz „Przejdź na konto profesjonalne” lub „Dodaj nowe konto profesjonalne”.
- Wybierz kategorię, która najlepiej opisuje to, co chcesz robić (np. Bloger, Muzyk, Edukacja, Zdrowie/Uroda, Gracz, itp.).
I gotowe! Gdy masz już konto, czas zastanowić się do kogo chcesz kierować swój przekaz. W tym celu…
Określ jasno target
Zastanów się: kto najchętniej czyta Twoje posty? Czy są to kobiety między 30 a 50 rokiem życia zainteresowane designem i podróżami, czy młodzi mężczyźni, którzy nie odchodzą od konsoli?
Musisz wiedzieć, do kogo mówisz. Tylko wtedy możesz świadomie wybierać treści, które mają wartość dla Twoich użytkowników. Najłatwiej będzie, jeśli wyobrazisz sobie swojego odbiorcę. Zastanów się:
- Ile ma lat?
- Jakim językiem mówi na co dzień?
- Ma rodzinę/dzieci, czy jest samotnym strzelcem?
- Jakie ma wartości, co jest dla niego/dla niej ważne?
I najważniejsze pytanie, na które musisz sobie odpowiedzieć już na samym początku: dlaczego ta osoba miałaby być zainteresowana treściami, które promujesz?
Mówiąc wprost: co ona będzie miała z tego, że zacznie Cię obserwować? Dlaczego akurat Twoje treści będą dla niej ciekawe?
Jeśli odpowiesz na to pytanie szczerze – i zrobisz to dobrze – będziesz na najlepszej drodze do tego, żeby zacząć zarabiać na Instagramie.
Czas przejść do konkretów.
Zbuduj swój wizerunek
Kolejna rzecz, którą musisz zrobić, aby zacząć zarabiać na Insta – to zbudować swoją markę osobistą. Czyli – taki profil, który trafi do konkretnej grupy odbiorców i przekona ich, że masz im do zaoferowania ciekawą i wartościową treść.
Nie zrozum mnie źle – nie chodzi mi o to, że masz kogoś udawać. Wręcz przeciwnie: użytkownicy Instagrama ponad wszystko cenią sobie autentyczność i przekaz, który „płynie prosto z serca”.
Chodzi o jasną i spójną narrację. Twój profil ma mówić: „wiem, co robię i po co tu jestem, możesz mi zaufać”.
Oczywiście trochę inaczej będziesz budować markę, jeśli udzielasz ludziom porad jako life coach, a inaczej, jeśli Twój profil jest poświęcony hodowli roślin. Jednak sposób postępowania jest ten sam:
- Przyłóż się do opisu w bio – opisz w jasny dla czytelnika sposób, kim jesteś i dlaczego warto Cię obserwować. Skup się na kluczowych kwestiach. I pamiętaj o hasztagach – to „drogowskazy” Instagrama, których nie sposób ignorować, jeśli traktujesz przygodę z Insta na poważnie.
- Buduj wizerunek na podstawie wartości –wciąż pamiętając o tym, do kogo mówisz. Skup się na tym, co jest ważne dla Twojego użytkownika. Jeśli ktoś szuka porad z zakresu psychologii – chce w Tobie zobaczyć eksperta, osobę godną zaufania. Jeśli szuka inspiracji modowych – wtedy nie zaszkodzi nuta ekstrawagancji.
- Znajdź swoją niszę – ludzi, dla których Twój kontent będzie jak manna z nieba. Przykładowo: ktoś jest zainteresowany niskobudżetowymi podróżami vanem bez planu. Nie wie w ogóle, od czego zacząć. I oto pojawiasz się Ty: z konkretnymi radami jak kupić i odnowić vana, gdzie pojechać pierwszy raz, co absolutnie musisz ze sobą zabrać itd.
Gdy masz już to wszystko przemyślane, czas zabrać się do pracy.
Sprawdź też: Praca online: gdzie jej szukać i jak zwiększyć swoje szanse
Zbuduj spójny obraz brandu (konsekwencja + jakość)
Pamiętaj o konsekwencji –Twój profil to Twój brand. Buduj go świadomie. Publikuj treści regularnie, zwracaj uwagę na ton wypowiedzi, nie zmieniaj co chwilę zdania.
- Znajdź swój własny, rozpoznawalny język –aby zaistnieć na Insta, musisz się czymś wyróżniać. Zadbaj o spójną estetykę publikowanych zdjęć, złap odpowiedni język, którym mówisz do odbiorców. Wszystko to ma sprawić, że Twój profil będzie unikatowy i łatwo rozpoznawalny.
- Unikaj monotonii – to, że branding ma być spójny, nie znaczy, że masz w kółko pisać o tym samym i np. pokazywać wyłącznie foty zabytkowych kościółków. Trzymaj się głównego wątku, ale żongluj treściami. Zdjęcia zabytków fajnie przełamać np. ciekawostkami o regionalnej kuchni, lokalnej modzie czy miejscowych zwyczajach.
- Zadbaj o jakość –odpowiedz sobie szczerze na pytanie: lajkujesz posty z dobrze skadrowanymi, przemyślanymi, ostrymi zdjęciami, czy przypadkowe ujęcia z komórki? Prawda jest brutalna – foty typu: „ot tak, od niechcenia, uchwyciłam magiczny moment” to najczęściej efekt wielogodzinnej pracy i sesji wykonanej lustrzanką. Jeśli chcesz zarabiać na Insta – potrzebujesz świetnego sprzętu. Deal with it.
A gdy już to wszystko zrobisz, czas na prawdziwe wyzwanie…
Zdobądź followersów
Tutaj liczą się liczby (o tym później) – ale nie tylko. Możesz z powodzeniem zarabiać na Instagramie, nawet jeśli masz 500 albo 1 000 obserwujących. Ważne, żeby osoby, które Cię obserwują, były aktywne:
- zadawały pytania,
- komentowały,
- dodawały reakcje w stories,
- brały udział w sondach.
Jeden zaangażowany użytkownik wart jest więcej, aniżeli setki biernych.
Wiedzą o tym również marki, które chętnie odzywają się do influencerów z niewielkimi zasięgami, ale z bazą followersów, skoncentrowanych na danej niszy i gotowych podjąć konkretne działanie (w przypadku marki – kupić ich produkt).
Jak to zrobić? Podpowiada Patrycja z piżmak studio, która z pomocą doskonale wyprofilowanego profilu na Instagramie, wypromowała od zera swoją markę oferującą naturalną fotografię rodzinną:
A gdy zrobisz już to wszystko…
Monetyzuj
Gdy masz już bazę followersów i spójną, konsekwentnie zbudowaną markę – czas na tym zarobić. Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na to, jak zmonetyzować swój profil na Instagramie.
Zobacz także: Praca dla studenta: stawki, gdzie szukać, jaka umowa
5 sprawdzonych sposobów jak zarobić na Insta
Sposobów zarabiania na Insta jest wiele. Wszystko zależy od tego, czy chcesz oprzeć swój model biznesowy na współpracy z markami, czy wykorzystać Instagram do promowania swojego biznesu. Możesz też połączyć te dwie strategie.
Współpracuj z markami – posty sponsorowane
Chyba najpopularniejszy sposób zarabiania na Instagramie. Zasada jest prosta:
- Jeśli masz wystarczająco dużo obserwujących, firmy płacą Ci za promowanie ich produktów w postach.
- Im więcej masz followersów – tym więcej kasy zgarniasz.
Od razu ostudzę Twój zapał – to zabawa dla dużych graczy. Konkretne pieniądze zaczynają się mniej więcej od 5 000 obserwujących (ale to, czy dana firma zechce nawiązać z Tobą współpracę, zależy też od poziomu zaangażowania Twoich followersów).
Jak to wygląda w praktyce? Najczęściej firma, która jest zainteresowana współpracą, po prostu się do Ciebie odzywa – rzadko na odwrót. Jeśli zaakceptujesz zasady współpracy:
- Tworzysz sponsorowany post, wideo lub story.
- Tagujesz post jako sponsorowany.
- W opisie promujesz markę.
- Udostępniasz post.
- Wystawiasz fakturę.
Ale uważaj! Choć posty sponsorowane mogą wydawać się idealnym ukoronowaniem miesięcy (albo nawet lat) spędzonych na budowaniu marki – przyjmowanie zbyt wielu ofert współpracy może obniżyć Twoją wiarygodność.
Jeśli na przykład słyniesz ze szczerych recenzji street foodów i nagle zaczniesz wychwalać pod niebiosa mainstreamowe burgery – Twoi followersi bardzo szybko wyczują, że nie można Ci ufać i przestaną Cię obserwować.
Przyjmuj więc tylko takie oferty współpracy, które są spójne z Twoim wizerunkiem (np. jeśli piszesz o urządzaniu wnętrz, nie ma przeszkód, aby nawiązać współpracę z marką, która produkuje jakościowe farby).
Promuj programy partnerskie (linki afiliacyjne)
To metoda zarabiania na Instagramie dostępna właściwie dla każdego. Nie musisz mieć wielkich zasięgów, żeby zarabiać w ten sposób. Ale: im więcej masz aktywnych followersów – tym więcej możesz zarobić.
Jak to działa?
- Zapisujesz się do programu afiliacyjnego (który jest spójny z profilem Twojej działalności).
- Dostajesz link.
- Zachęcasz swoich obserwujących do klikania.
- Jeśli to zrobią – dostajesz ustalony procent ze sprzedaży promowanych produktów.
Jest jednak mały haczyk. Jedyne miejsce, w którym Instagram pozwala umieszczać linki to Twoje bio. W treści posta możesz jedynie podać kod promocyjny. Oczywiście, żeby dać Ci zarobić, Twoi followersi i tak muszą w końcu trafić do bio i kliknąć link.
Może Cię zainteresować: Jak zarabiać w domu: przez Internet i nie tylko (12 pomysłów)
Załóż sklep na Instagramie
Jeśli chcesz błyskawicznie dotrzeć z ofertą sprzedaży do swoich followersów – załóż na Instagramie swój sklep. To nowa funkcja, dostępna dla użytkowników z kontem profesjonalnym. Takie rozwiązanie jest dla Ciebie, jeśli sprzedajesz coś bezpośrednio związanego ze swoją instagramową marką. Na przykład:
- koszulki,
- kubki,
- zakładki do książek,
- skarpetki.
Wystarczy, że Twój odbiorca kliknie w poście, w stories lub na rolce opcję „KUP” i aplikacja od razu przekieruje go do sklepu.
Aby założyć sklep na Instagramie:
- Wejdź w Ustawienia.
- Wybierz zakładkę „Firma” >> „Zarejestruj w usłudze Zakupy”.
- Wybierz katalog produktów.
- Zaakceptuj zmiany.
Sklep na Instagramie jest zintegrowany z Twoim kontem (profesjonalnym) i kontem facebookowym. Jeśli masz dobry pomysł na biznes i wypromujesz swój profil z głową – możesz z pomocą sklepu założyć mega dochodowy brand!
Doradzaj innym, jak zarabiać na Instagramie
Gdy już przejdziesz przez skuteczne budowanie własnej marki, zyskasz followersów i nauczysz się współpracować z markami – możesz pokazać innym, jak to się robi. Oczywiście – nie za darmo.
Możesz:
- Doradzać niewielkim firmom (duże wolą zwykle zatrudnić agencję) i prowadzić dla nich instagramowy profil.
- Pisać bloga o tym, jak zarabiać na Instagramie i promować go na swoim profilu (brzmi jak Incepcja, ale czemu nie).
- Stworzyć biznes skoncentrowany na promowaniu marek na Instagramie.
Promuj swoją markę na Instagramie
A może, zamiast promować na swoim profilu wielkie marki, zaczniesz reklamować w ten sposób własny biznes? Dla niektórych branż Instagram jest wprost wymarzoną platformą do promocji treści i kontaktu z potencjalnymi klientami.
Przekonała się o tym Patrycja z piżmak studio, która skutecznie promuje swoją markę na Instagramie od 2019 roku:
Dzięki postom i stories na Instagramie przyciągnęłam do swojej marki wielu klientów. Większość z nich korzysta z moich usług do dzisiaj. Duży wpływ na rozwój mojego konta i zainteresowanie usługami miał regularny, nienachalny marketing, który skupiał się na publikowaniu sesji zdjęciowych i relacji z wydarzeń kulturalnych i filmowych. W takie treści wplatam też moją codzienność jako twórczyni: przedsiębiorczyni, która ma swoje pasje i problemy, jak każdy inny człowiek.Takie działania sprawiły, że dużo osób zobaczyło, że za moją marką stoi osoba z krwi i kości – a to bardzo wpływa na wybór fotografa, którego zaprosi się do swojego domu i pokaże kawałek swojej codzienności.Niestety ostatnio Instagram bardzo się zmienił i coraz bardziej upodabnia się do TikToka. Wolałam czasy sprzed Reels, kiedy algorytm nagradzał dłuższe posty i stories z przesłaniem – taki slow content, którego można głębiej doświadczyć.
Ile zarabia się na Instagramie?
Kompleksowych danych na temat zarobków influencerów, dostarcza raport agencji Klear.
W raporcie za główne kryterium podziału uznano liczbę obserwujących. W ten sposób Klear wydzielił następujące grupy:
- Nanoinfluencerzy – 500 – 5 000 obserwujących.
- Mikroinfluencerzy – 5 000 – 30 000 obserwujących.
- Powerinfluencerzy – 30 000 – 500 000 obserwujących.
- Celebryci – ponad 500 000 obserwujących.
Ich zarobki prezentują się następująco:
Zasięgi |
Post |
Video |
Story |
---|---|---|---|
Nano |
$100 = 470 zł |
$114 = 536 zł |
$43 = 202 zł |
Mikro |
$172 = 809 zł |
$219 = 1 030 zł |
$73 = 343 zł |
Power |
$507 = 2 400 zł |
$775 = 3 600 zł |
$210 = 1 000 zł |
Celebryci |
$2 085 = 9 813 zł |
$3 138 = 14 769 zł |
$721 = 3 394 zł |
Raport ujawnił również nieoczywiste zależności – na przykład, że kobiety na Instagramie zarabiają mniej od mężczyzn. Średnia płaca mężczyzn wynosi $459, a kobiet $351.
Podsumowanie: czy da się zarobić na Instagramie?
Odpowiadając w krótkich żołnierskich słowach: da się.
Pod warunkiem, że:
- Jasno określisz grupę docelową, do której kierujesz przekaz.
- Będziesz konsekwentnie budować markę osobistą.
- Postawisz na treści wysokiej jakości.
- Mądrze to spieniężysz.
Dzięki za przeczytanie mojego tekstu! Zapraszam do komentowania i zadawania pytań.
Redakcja
Poznaj zespółPoznaj sprawdzone sposoby na finanse osobiste
Zobacz inne treścilip 29
Praca dla nieletnich to wolność i niezależność. Sprawdź, od ilu lat można zarabiać i jak zacząć.
lip 28
Sprawdź, na czym polega praca chałupnicza i chałupnictwo z dowozem do domu. Uczciwa praca chałupnicza: co to znaczy i jak znaleźć najlepsze oferty?
lip 29
Praca zdalna bez doświadczenia to pomysł dla tych, którzy chcą dodatkowo zarobić, zaczynają lub zmieniają swoją karierę zawodową.